Αν ο Αίσωπος ζούσε σήμερα, θα μπορούσε να είχε γράψει ένα βιβλίο με μύθους εξαιρετικά αφιερωμένους στον καφέ.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καφέ που «γιορτάζουμε» σήμερα, ρωτήσαμε τον coffee expert και συνιδιοκτήτη των Wisecup Coffee Roasters και Warehouse Speciality Blends Γιώργο Λουκά, τι ισχύει τελικά από όλα όσα λέγονται κατά καιρούς για το αγαπημένο μας ρόφημα.

Ιδού λοιπόν, τα αποτελέσματα:

Η επίδραση του καφέ δεν εξαρτάται από την ώρα κατανάλωσής του, αλλά από τον οργανισμό που θα τον καταναλώσει. Δεν έχουμε όλοι τις ίδιες αντιδράσεις ή αντοχές στην καφεΐνη.

Συχνά ο καφές θεωρείται υπαίτιος για αυτά που προκαλεί η ζάχαρη στον οργανισμό μας. Πρόκειται για ένα ρόφημα προσωπικής «διασκέδασης», αν θέλουμε να αντιληφθούμε τα χαρακτηριστικά του, είναι καλύτερο να τον προτιμάμε σκέτο, ωστόσο δεν υπάρχει «νόμος» που να καθορίζει ότι καταναλώνεται χωρίς ζάχαρη ή γάλα. Εξαρτάται από το προσωπικό μας γούστο.

Αναφορικά με το αν πρόκειται για κόκκους ή κουκούτσια καφέ, επεξεργασία (δηλ. καβουρδίζουμε, αλέθουμε κλπ) εφαρμόζεται στα δύο κουκούτσια του καρπού του καφέ. Ο καρπός του καφέ είναι κυρίως κόκκινος σαν κεράσι.

Ένας από τους μεγαλύτερους μύθους που έχουν αναπαραχθεί κατά καιρούς είναι ότι στον φραπέ χρησιμοποιείται ο καφές που πετάμε από τον εσπρέσο. Ο στιγμιαίος καφές είναι μία μορφή επεξεργασίας καφέ και δεν προκύπτει με αυτόν τον τρόπο.

Ο καφές ανήκει στα ροφήματα με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση αντιοξειδωτικών ουσιών, οπότε δεν κάνει κακό στην υγεία μας. Αντιθέτως σε πολλές περιπτώσεις κάνει καλό, αρκεί να μην ξεπερνάμε τις 4 κούπες την ημέρα, καθώς ενδεχομένως με περισσότερη ποσότητα να επηρεαστεί το νευρικό μας σύστημα.

Φυσικά και βοηθάει στο hangover, ακριβώς επειδή τονώνει το νευρικό μας σύστημα, ενώ κάποιοι άλλοι εξαιτίας του μπορούν να συγκεντρωθούν πιο εύκολα σε μία συγκεκριμένη εργασία, πχ το διάβασμα.

Ένας espresso δεν περιέχει περισσότερη καφεΐνη από τον καφέ φίλτρου, απλά είναι πιο δυνατός στη γεύση.

Ο καφές δεν μπορεί να μας αφυδατώσει.

Ο καφές ποικιλίας arabica περιέχει περίπου τη μισή καφεΐνη από τον αυτόν της ποικιλίας robusta. Ως καταναλωτές είναι καλύτερο να επιλέγουμε την ποικιλία arabica, καθότι είναι πιο ντελικάτη η γεύση της.

Το «δίλημμα» καταγωγής ελληνικού ή τουρκικού καφέ δεν υφίσταται. Ξεκινάει από την κουλτούρα της κάθε χώρας και με την ίδια λογική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και αραβικός ή κυπριακός. Ο τουρκικός καφές είναι αρκετά διαφορετικός από αυτό που ονομάζουμε ελληνικό, καθώς όσον αφορά στον τρόπο παρασκευής του είναι πιο πηχτός, βαρύς και θυμίζει σιρόπι.

Ως decaf χαρακτηρίζεται ο καφές από τον οποίο έχει αφαιρεθεί η καφεΐνη. Ποτέ δεν αφαιρείται εξ ολοκλήρου, περιέχει ένα πολύ μικρό ποσοστό που δε μπορεί να επηρεάσει το ανθρώπινο σύστημα. Οι καταναλωτές είναι καλύτερο να επιλέγουν decaf από φυσική επεξεργασία όπως οι Swiss Water, Mountain Wash κα.

Αναφορικά με την υποτιθέμενη απώλεια βάρους λόγω του καφέ, η πραγματικότητα είναι ότι με την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας (3-4 κούπες) προκαλείται διούρηση. Η καφεΐνη βέβαια, περιέχει ένα συστατικό που χρησιμοποιείται σε χάπια αδυνατίσματος περισσότερο για την τόνωση του οργανισμού.

Η Βραζιλία είναι η μεγαλύτερη παραγωγός καφέ. Ο καλύτερος όμως καφές είναι αυτός που ταιριάζει στο στομάχι του καθενός, οπότε τα γευστικά κριτήρια είναι αρκετά υποκειμενικά όσον αφορά στην ποιότητα. Στην συγκεκριμένη χρονική περίοδο, ως ένας από τους κορυφαίους μπορεί να χαρακτηρισθεί ο καφές με καταγωγή από τον Παναμά.

Όταν ο καφές που μας σερβίρουν μυρίζει καμένο είναι μία ένδειξη κακής ποιότητας καφέ. Ωστόσο, αυτό μπορεί να μην προκύπτει απαραίτητα από την ποιότητα του καφέ, αλλά και από εκείνον που τον έφτιαξε.

 

Πηγή:nena.gr