Διατροφή: το μεγάλο όπλο κατά των καρδιοπαθειών

Διατροφή: το μεγάλο όπλο κατά των καρδιοπαθειών

Διατροφή: το μεγάλο όπλο κατά των καρδιοπαθειών

Εύλογα θα αναρωτηθεί κάποιος για το βαρυσήμαντο του όρου ‘πόλεμος’ που χρησιμοποιείται στον τίτλο, αλλά πέρα από τη μεταφορική του έννοια μπορούμε να αποδώσουμε και μία δόση αλήθειας αν αναλογιστούμε ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση περισσότεροι από 1.5 εκατομμύρια θάνατοι οφείλονται σε καρδιοαγγειακά προβλήματα.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση περισσότεροι από 1,5 εκατομμύρια θάνατοι οφείλονται σε καρδιαγγειακά προβλήματα. Οι θάνατοι αυτοί αντιπροσωπεύουν το 40% της γενικής θνησιμότητας καθιστώντας τις καρδιοπάθειες ως υπ’ αριθμόν 1 αιτία θανάτου.
Πρόσφατα στοιχεία από το European Heart Network δείχνουν ότι το 45% των θανάτων από στεφανιαία νόσο σε άντρες και το 47% σε γυναίκες στην Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλονται σε αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα (>200mg/dl).

Τα στοιχεία από την Ελλάδα επιτείνουν την ανησυχία, καθώς το 57% των ανδρών και το 34% των γυναικών εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα από τα φυσιολογικά. Ωστόσο, έχει αποδειχθεί ότι η οξειδωμένη μορφή της LDL (‘κακή’ χοληστερόλη) είναι αυτή που έχει τον κυριότερο ρόλο στην πρόκληση αρτηριοσκλήρυνσης και κατά συνέπεια καρδιαγγειακών παθήσεων.

Οι αντιδράσεις οξείδωσης της LDL ξεκινούν από τις ελεύθερες ρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες είναι δραστικές ενώσεις που σχηματίζονται συνεχώς στον ανθρώπινο οργανισμό και ασκούν τη βλαπτική τους επίδραση τόσο στο DNA όσο και στις πρωτεΐνες και τα λιπίδια των κυττάρων.

Η επίδραση των ελευθέρων ριζών στο μόριο της LDL αφορά τόσο το λιπιδικό όσο και το πρωτεϊνικό μέρος της. Έτσι δημιουργείται η οξειδωμένη LDL που συμβάλλει στη διαδικασία της αθηρωμάτωσης.

Πολλές μελέτες έχουν δείξει την ευεργετική δράση των αντιοξειδωτικών απέναντι στις ελεύθερες ρίζες μειώνοντας τον ρυθμό οξείδωσης της LDL επιβραδύνοντας ή και αποτρέποντας με αυτόν τον τρόπο το μηχανισμό δημιουργίας αθηρωματικής πλάκας.

Τέτοια αντιοξειδωτικά είναι οι βιταμίνες E και C, τα καροτινοειδή (β-καροτίνη, λυκοπίνη, λουτείνη κα) καθώς πλήθος άλλων πολυφαινολών (ουσίες στις οποίες οφείλουν οι τροφές τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά τους).

Αν μπορούσαμε όλα αυτά να τα βάλουμε σε μία φράση θα λέγαμε ‘μεσογειακή δίαιτα’. Πολύ απλά, η διατροφή με τρόφιμα που συναντώνται σε αφθονία στην περιοχή της Μεσογείου όπως : ελαιόλαδο, ψάρι, λαχανικά, όσπρια, φρούτα, ακατέργαστα δημητριακά, ξηροί καρποί.

Κι όμως, εμείς οι Έλληνες επιβεβαιώνοντας τον παραλογισμό της εποχής μας, απομακρυνόμαστε από τον παγκοσμίως αποδεκτό αυτό τρόπο διατροφής ως κύρια προστατευτική ασπίδα όχι μόνο κατά των καρδιοπαθειών, αλλά και άλλων παθήσεων.

Στη θέση του παρεισέφρησαν τρόφιμα από το δυτικό μοντέλο διατροφής όπως burger, πίτσες, donuts κα. Εφαρμογή τέτοιων διατροφικών προτύπων μαρτυρούν – ο όρος με τη δίσημη έννοιά του – τα στοιχεία των θανάτων λόγω καρδιακών προβλημάτων.

Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να επιστρέψουμε στις ρίζες μας. Δεν επιτρέπεται ο λαός που οι πολιτισμικές του αξίες αποτέλεσαν την ‘τροφή’ για την ανάπτυξη άλλων πολιτισμών στη γη, σήμερα να υποτάσσεται στις διατροφικές επιλογές άλλων.

Να θυμόμαστε πάντα ότι ο θαυμαστός κόσμος της μεσογειακής διατροφής αποτελεί τη μόνη φυσική ασπίδα κατά των σύγχρονων και συνεχώς αναπτυσσόμενων νοσημάτων στην εποχή μας, προεξαρχόντων των καρδιοαγγειακών νοσημάτων.

 

ΠΗΓΗ | iatronet.gr